بادی پامپ چیست؟
شناسه پست: 5220
بازدید: 536

بادی پامپ چیست؟ بادی پامپ یک روش تمرین هوازی و قدرتی می باشد که در سال ۱۹۹۱ توسط کمپانی ورزشی لزمیلز در نیوزلند ایجاد شد و در تمام دنیا از جمله ایران رواج پیدا کرده و طرفداران بسیار زیادی دارد. تمرین های بادی پامپ بر پایه قدرت و هوازی می باشد که در آن از وزنه و هالتر استفاده می گردد. از مشخصه های کلاس بادی پامپ استفاده از موزیک های طراحی شده مخصوص و پرهیجان برای افزایش انگیزه و کارایی ورزشکاران این ورزش می باشد. مدت زمان کلاس بادی پامپ معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ دقیقه است و می تواند تا ۶۰۰ کالری سوزی داشته باشد. تمرینات بادی پامپ سخت ولی مفرح است که ضربان قلب را بالا برده و باعث سوزاندن کالری زیادی می شود و روی تمام قسمت های بدن تاثیر می گذارد.

بادی پامپ به عنوان یکی از بهترین تمرین های ورزشی برای ایجاد تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی برای تمام افراد چه مرد و چه زن محسوب می شود.

متاسفانه در ایران به خاطر تحریم های صورت گرفته لزمیلز نمایندگی ندارد و برای این کلاس ها باید به کشورهای همسایه مسافرت کرد که هزینه بسیاری را برای شما دربر خواهد داشت. در فیتچه این امکان برای شما فراهم شده است تا به راحتی و با کمترین هزینه به ویدیو ، موزیک ها و کروگرافی با ارزش کلاس بادی پامپ دسترسی داشته باشید و با آخرین متدهای ورزشی روز دنیا همراه بهترین با مربی های حرفه ای تمرین کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

برای تهیه کلاس های کمیاب و اورجینال بادی پامپ که توسط خود کمپانی لزمیلز تهیه و منتشر شده، به لینک زیر مراجعه کنید. این کلاس ها هر سه ماه یکبار منتشر می شوند.
BodyPump

مراحل تمرین بادی پامپ

هر تمرین بادی پامپ شامل ۱۰ مرحله می باشد که هر کدام روی یک بخش از بدن تمرکز دارد. انجام تمام ۱۰بخش از تمرینات بادی پامپ در مجموع حدود ۵۵ دقیقه زمان می برند. برای اینکه استاندارد کلاس های بادی پامپ در تمام دنیا رعایت شوند می بایست این مراحل به ترتیب و بصورت کامل انجام پذیرد. این مراحل شامل گرم کردن، تمرین های اسکوات، تمرین های پرس سینه، تمرین های کمر، تمرین های دوسر بازو، تمرین های پشت بازو، تمرین های تنفسی، تمرین های شانه، تمرین های شکم و هسته مرکزی بدن و در نهایت سرد کردن می باشد.

کاهش وزن با بادی پامپ

انجام تمرینات بادی پامپ علاوه بر ساختن عضلات، کالری سوزی بالایی دارد بطوریکه بعد از انجام تمرینات سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در زمان استراحت و بازیابی بدن نیز این کالری سوزی ادامه خواهد داشت.

حرکات با وزنه در بادی پامپ از بهترین ورزش های مناسب عضله سازی می باشد که همزمان با تقویت عضلات خود متابولیسم بدن خود را بالا می برید و منجر به کالری سوزی بالا خواهد شد و تا مدت ها بعد از تمرین این کالری سوزی ادامه خواهد داشت. با تقویت روز به روز عضلات قدرت و انرژی شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و کالری شماری می توانید به وزن دلخواه خود برسید.

حرکات تمرینی در بادی پامپ

ورزش بادی پامپ دارای حرکات متنوع و زیادی می باشد که عضلات مختلفی را در بدن هدف می گیرد. اسکوات، ددلیفت، پوش آپ و … ازجمله حرکات بادی پامپ می باشد. لازم نیست از ابتدا حرکات بادی پامپ همراه با اسمشان را بلد باشید چون مربی بادی پامپ حرکات مورد نیاز را در هر جلسه نشان می دهد و اسم آن را یاد آوری می کند و به مرور آن ها را به خاطر می سپارید.

بادی پامپ و کاهش وزن

انجام مداوم ورزش بادی پامپ به دلیل استفاده از وزنه بهترین گزینه برای تقویت و افزایش حجم عضلات می باشد. چربی سوزی از تاثیرات دیگر بادی پامپ می باشد. بطوریکه انجام تمرینات بادی پامپ باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و حتی تا ساعت ها بعد از اتمام ورزش این کالری سوزی ادامه خواهد داشت. با افزایش حجم عضلات بدنتان نیاز به انرژی بیشتری نیاز دارد که با استفاده از رژیم غذایی مناسب می توایند بهترین نتیجه را در کاهش وزن داشته باشید.

برای بادی پامپ چه تجهیزاتی نیاز است؟

هاتر، وزنه، استپ یا نیمکت و تشتک از لوازم مورد نیاز بادی پامپ می باشد. همچنین پیشنهاد می شود لباس راحتی، کفش ورزشی،حوله و بطری آب در زمان تمرین بادی پامپ داشته باشید تا در روند تمرینات در حرکات مختلف از آن ها استفاده کنید.

درجه سختی ورزش بادی پامپ

در بادی پامپ شما می توانید حرکات را بر حسب نیاز و توانایی خود انجام دهید. مثلا با پیشرفت خود وزنه ها را بیشتر کنید یا از حرکات جایگزین و ساده تری که مربی هنگام تمرین به آن ها اشاره می کند استفاده کنید. همچنین اگر تمرینی برای شما خیلی مشکل است می توانید از آن بگذرید تا در جلسات بعدی با افزایش قدرتتان آن تمرینات سخت را نیز انجام بدهید. در بین هر مرحله استراحت کوتاهی وجود دارد اما بیشتر زمان تمرین شما در فشار قرار دارید.

به دلیل درگیر شدن عضلات اصلی بدن در حین انجام تمرینات بادی پامپ، پیشنهاد می شود بیشتر از ۳ روز در هفته آن را انجام ندهید تا استراحت کافی به عضلات خود داده باشید. شما می توانید در روزهایی که تمرین بادی پامپ ندارید از تمرین های هوازی مکمل مثل سی ایکس ورکس یا دوچرخه ثابت سالنی بصورت یک روز در میان انجام دهید.

از وزنه چند کیلویی در بادی پامپ استفاده کنم؟

اصل در بادی پامپ تکرار زیاد حرکات می باشد و لازم نیست وزنه های سنگینی را برای تمرینات استفاده کنید. این تکرار با وزنه های سبک است که تغییرات بزرگی ایجاد می کند. در طول تمرین ممکن است احساس کنید وزنه ای که انتخاب کردید بسیار سبک است و خیلی راحت و بدون زحمتی آن را حرکت می دهید. در این حالت شما باید وزینه خود را به وزنه ای سنگین تر تغییر دهید. حتما وزنه ای را انتخاب کنید که بتوانید تعداد حرکات لازم را بصورت کامل و بصورت صحیح اجرا کنید. انتخاب وزنه سنگین باعث می شود نتوانید حرکات را به درستی کامل کنید زیرا ممکن است به دلیل درست انجام ندادن حرکت به عضلات شما آسیب وارد شود. در کل تمرینات باید چالشی و سخت و در محدوده توان بدن شما باشد.

به این نکته نیز باید توجه داشت بعد از مدتی که بادی پامپ انجام می دهید توان بدنی و عضلات شما بالاتر خواهد رفت و می بایست وزنه های سنگین تر و مناسبی را براب ادامه روند ورزش خود انتخاب کرد.

مزایای بادی پامپ

افزایش حجم عضلات

انجام تمرینات قدرتی همراه با وزنه عضلات شما را حجیم تر خواهد کرد که بادی پامپ این کار را برای شما به خوبی انجام می دهد. با داشتن تمرینات مداوم و منظم همچنین رژیم عضلایی و استراحت درست عضلات حجیمی داشته باشید

کالری سوزی بالا

از بزرگ ترین امتیاز های ورزش بادی پامپ این است که روی تمام بدن تاثیر می گذارد و تمام عضلات اصلی را به کار می کشد. در این ورزش شما می توانید تا ۶۰۰ کالری بسوزانید که بعد از پایان تمرین این کالری سوزی چند ساعت ادامه خواهد داشت.

فرم دهی بدن

انجام تمرینات منظم بادی پامپ بسیار  می تواند روی ترکیب و وضعیت بدن شما تاثیر مثبت بگذارد

افزایش انعطاف پذیری

با افزایش انعطاف پذیری بدن بدن شما کمتر درد می گیرد، با افزایش سن دامنه حرکتی شما محدود نمی شود، گردش خون در بدن بهبود پیدا می کند و باعث افزایش اکسیژن در خون می گردد،

افزایش قدرت عضلات بدن

با افزایش قدرت عضلات متابولیسم شما بهبود پیدا می کند که باعث افزایش استقامت شما خواهد بود. خواب بهتری خواهید داشت، آسیب دیدگی در شما کمتر خواهد شد،

بهبود وضعیت ساختار بدن

برای انجام امروز مختلف در زندگی روزمره نیاز است زیاد خم شوید یا بشین و پاشو انجام دهید. این موضوع در دراز مدن باعث ایجاد درد در بدن خواهد کرد. راه حل این موضوع تقویت عضلات پشت و میانی بدن می باشد. با تمرینات بادی پامپ این عضلات را تقویت کنید و ساختار بدن را برای انجام کارهای روزانه حفظ کنید

داشتن قلب سالم تر

قلب هم مانند بقیه عضلات بدن قابل تمرین دادن هست و شما می تواند با بالا بردن ضربان قلب آن را تقویت کنید. سرعت بالای انجام حرکات در بادی پامپ و تکرار زیاد آن باعث افزایش ضربان قلب خواهد بود

افزایش انگیزه و ایجاد نشاط

پخش موسیقی هماهنگ با تمرینات بسیار مفرح و لذت بخش بوده بطوریکه شما انگیزه بالایی برای انجام حرکات در طی تمرینات پیدا خواهید کرد

 

 برای شروع و آشنایی بیشتر با بادی پامپ، ویدیو های زیر را مشاهده کنید

آشنایی با بادی پامپ

 

آموزش پایه بادی پامپ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. یه دوره کوچیک من رفتم …. خیلی معرکه هس … بادی پامپ غیر از تاثیر بدنی که داره روحیم رو هم با موزیک هایی که داره عالی کرد … توصیه میکنم همه امتحان کنند . هر چند الان بخاطر مشغله فرصت نمیکنم برم😢